donderdag 27 november 2014

Stap voor stap

Het zat weer niet mee in Riudecols. Beter geformuleerd, het weer zat niet mee in Riudecols. Althans, je moet wel over een strakke optimistische levensvisie beschikken wil je het feit dat het steeds (hard) regent als ik daar aan het werk ga, beschouwen als een vóórdeel. Een voordeel omdat we nu al meerdere keren water hebben kunnen halen in de Riera de Riudecols. Die ligt vlakbij het bouwterrein waar we nog geen watervoorziening hebben. Onder normale omstandigheden, bijvoorbeeld toen de auto van Google's streetview er februari 2013 langsreed, ziet de Riera er zo uit:

Riera de Riudecols, "doorwaadbare" plek naar het strohuis

Dat beton is de plek waar wij waterputten. Aan de stroomafse kant, je ziet meteen waar. Inmiddels is de -op deze foto recent gemodelleerde- waterloop alweer behoorlijk veranderd. Juanca, mijn collega in de strijd was een keer op weg naar zijn terrein toen het hem onmogelijk was over die betonnen "weg" met de auto naar de overkant te komen. Het kan verkeren in de kuststrook. Men noemt dat hier "Riuada" als die droge beddingen zich in no-time transformeren in werkelijk woeste stromen. Er verdrinken ook jaarlijks mensen als het hard regent op zulke plekken.

Afgelopen dagen was er geen verdrinkingsgevaar, maar als het 's morgens om 8 uur maar steeds niet licht lijkt te willen worden, heb je pech. We hebben de gelegenheid maar te baat genomen om op de weg naar het terrein een afslag te nemen met onbekende bestemming. Kon ik gelijk de mountainbike-mogelijkheden in kaart brengen. De mountainbike-mogelijkheden zijn werkelijk uitstekend! Zo goed dat ik midden in die plensbui op zeker moment heb besloten uit te stappen om mijn 4x4 Panda over te schakelen op daadwerkelijk 4x4. Daarvoor moet je uitstappen om iets aan de achterwielen te verdraaiien. Zeiknat, maar wel tevreden dat we daarna de auto in ieder geval óp het leemspoor konden houden. Helemaal vertrouwen op 4x2 deed ik het niet.

Desondanks hebben Guillem, mijn Catalaanse hulp, en ik lekker kunnen werken gedurende twee dagen. Mét water, dat dan weer wel, zodat de muren rondom op hoogte zijn en de moerbalk van het huisje geplaatst is.

Om de treurigheid compleet te maken: Komend weekend zou ik met Joep en Juanca & vrouw het dak gaan aanbrengen. Zodat ik de komende maanden gewoon droog aan de afbouw aan de slag kan.
Doen we even de weersvoorspelling voor zaterdag en zondag erbij:

Weersverwachting Riudecols voor het komend weekeinde

Ik zou liegen als ik zeg dat ik daar vrolijk van word, al lijkt er een kleine kans te zijn dat er zondagmiddag een enkele opklaring langs gaat komen.
Met zulke vooruitzichten ga ik geen twee dagen en 5 uur sturen mijn weekend in. Er zijn grenzen.

Nachrift: Kijk hier maar eens wat er uiteindelijk is gebeurd in de buurt, waar zaterdag uiteindelijk 334 l/m2 is gevallen, een soort van all-time-dagrecord. In Riudecols zelf viel het reuze mee. Precies 0,85*43 = 36 liter. Knappe meisjes, die weeronliners!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten